کينډۍ:کارنکينډۍ

د ويکيپېډيا، وړیا پوهنغونډ له خوا

کينډۍ:رهنمود

50px این صفحه اطلاعاتی دربارهٔ طراحی، ساخت و استفاده از «الگوی کاربر» به دست می‌دهد؛ الگویی که تنها به منظور استفاده در «صفحهٔ کاربر» طراحی شده‌است. با توجه به اینکه ویکی‌پدیا دارای جامعهٔ بسیار بزرگی از کاربران است، الگوی کاربر به منظور ارتباط برقرار کردن بین اعضای این جامعه آنلاین طراحی شده تا برحسب توانایی‌هایشان و سلایق و گرایش‌هایشان بتوانند مشارکت مؤثرتری در نوشتن مقالات داشته باشد.
40pxالگوی کاربر چهارچوب رنگی کوچکی مثل این است.
این چهارچوب رنگی اشکال و رنگهای متنوعی دارد. 40px
کينډۍ:Userbox-2

الگوی کاربر جعبهٔ رنگین کوچکی است که برای نمایش در «صفحه کاربر» (و نه صفحه مقالات) طراحی شده. این الگو به‌طور معمول تشکیل شده از یک یا دو قاب عکس، یک سطر کوتاه متن و یک نشانوند رده که به کمک آن کاربر در ردهٔ مرتبط با الگو قرار می‌گیرد.

الگوی کاربر عموماً در سلسله‌مرتبه یا همان فضای نام «الگو:» ساخته می‌شود و با روش «تراگنجانش» در ویکی‌پدیا (Wikipedia:Transclusion) به صفحهٔ کاربر چسبانده می‌شود (می‌توان با دستور «subst:» این تغییرپذیری و زنده بودن را از آن گرفت).

اولین الگوهای کاربر برای نشان دادن مهارت کاربر در زبانهای دیگر و برای کمک به پروژهٔ زبان درونی بابل طراحی شد. این الگو کاربرانی که در زبانهایی غیر از زبان مادری خود نیز تخصص داشتند را گرد هم آورد و کمک کرد تا بتوانند در ترجمهٔ متون آن زبان خاص با هم هم‌فکری کنند.

  • الگوی کاربر نباید در مقالات استفاده شود.

استفاده از الگوهای کاربر موجود[سمول]

تذکر: الگوی کاربر برای استفاده کاربران در صفحات شخصی‌شان است. قرار دادن الگوی کاربر روی صفحات شخصی دیگر کاربران بدون اجازه آنها از عرف و نزاکت خارج است اگر می‌خواهید برای نشان دادن نظرتان دربارهٔ کاربر از این الگوها استفاده کنید، ضمن رعایت نزاکت از صفحه بحث کاربر استفاده کنید (ببینید: ویکی‌پدیا:صفحه بحث).

دستورالعمل[سمول]

برای افزودن یک الگوی کاربر به صفحه شخصیتان از دستور زیر استفاده کنید:

{{کاربر نام الگو}}

برای مثال: {{کاربر فروردین}}. این شیوه را «تراگنجانش» در ویکی‌پدیا می‌نامند؛ بدین معنی که با تغییر و ویرایش در الگوی مادر تغییرات در الگوی موجود در صفحه شما نیز ظاهر می‌شود. شما می‌توانید این تغییرپذیری را با دستور زیر متوقف کنید:

{{جا:کاربر نام الگو}}

این دستور به نام جانشینی الگو شناخته می‌شود و توانایی تغییرپذیری (زنده بودن) را از الگو می‌گیرد و استفاده از آن کاربر را مطمئن خواهد کرد که الگو همیشه در شکل اولیه خود «در زمان افزوده شدن به صفحه» نمایش داده می‌شود و تغییرات بعدی برروی الگوی مادر تأثیری بر آن نخواهد گذاشت. البته این روش باعث خواهد شد که موجودی کد نوشتهٔ ارائه شده در صفحه شما افزایش زیادی یابد و نیز تغییرات جدید در الگوی مادر بر الگوی کاربر صفحه شما بی‌تاثیر باشد.

فهرست الگوهای کاربر موجود[سمول]

  • در فهرست زیر الگوهای کاربر موجود به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده‌اند.

کينډۍ:الگوهای کاربر

ایجاد الگوی کاربر جدید[سمول]

  • گام اول: نامگذاری و قرار دادن در سلسله مرتبهٔ مناسب

نام الگوی کاربر حتماً باید با واژه «کاربر» آغاز شود، مثال (الگو:کاربر لینوکس). اگر برای نحوهٔ نامگذاری ایده‌ای دارید، آن را در صفحه ایده‌ها ارائه دهید (همچنین ببینید:قواعد نام‌گذاری در ویکی‌پدیا).

سلسله‌مراتب: الگوی کاربر تنها باید در سلسله‌مراتب «الگو:» یا «ویکی‌پدیا:» یا «کاربر:» ایجاد شود؛ البته بر طبق سیاست «داشتن دیدگاه بی‌طرفانه» یا «محدوده‌ها در ویکی‌پدیا» انتظار می‌رود بتوان در سلسله‌مراتب «الگو:» و «ویکی‌پدیا:» توافق بیشتری داشت تا در «کاربر:». متعاقباً، با توجه به اینکه به محتوا در فضای «کاربر:» قدرت مانور بیشتری داده شده، قرار گرفتن الگوی کاربر در فضای «کاربر:» ممکن است به اندازهٔ دو مورد دیگر دانشنامه‌ای نباشد.

در ضمن می‌توانید الگو را به عنوان زیرصفحه در صفحهٔ کاربری خود ایجاد کنید و به‌واسطهٔ «[[رده:الگوهای کاربر ابتکاری ویکی‌پدیانویسان]]» آن را در دسترس دیگران قرار دهید، با استفاده از برچسب زیر:

<noinclude>
[[رده:الگوهای کاربر ابتکاری ویکی‌پدیانویسان]]
</noinclude>

اگر الگویی طراحی کرده‌اید که مایلید خیلی سریع در دید عموم قرار بگیرد، شاید بهتر باشد در گام اول آن را در صفحه بحث الگوهای کاربر جدید نمایش دهید تا نظر دیگران را نیز بجویید. کينډۍ:ویکی‌پدیا:الگوهای کاربر/طراحی و ساخت کينډۍ:ویکی‌پدیا:الگوهای کاربر/گروه‌بندی

جستارهای وابسته[سمول]

پانویس[سمول]

کينډۍ:وپ:فالک کينډۍ:سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا

الگو:کاربر